Shadow

Op pad met de pistencontroleurs in Saint François Longchamp

Wintersporters hebben vaak geen idee wat er bij komt kijken om de skipistes in topconditie te houden of wat er achter de schermen bij de liftmaatschappij gebeurt zodat jij veilig kunt skiën. Wij gingen daarom een ochtendje op pad met de pistenpatrouille in Saint François Longchamp.

In sommige skigebieden kun je als wintersporttoerist een kijkje achter de schermen krijgen. Erg leerzaam en interessant, want zo snap je ook waarom skipassen zo duur zijn. Skiliftmaatschappijen laten in sommige skigebieden tegen betaling toeristen meerijden met een pistenbully waarmee de pistes ’s avonds en ’s nachts geprepareerd worden. Of je kunt ’s ochtends in alle vroegte, nog voordat de skiliften open zijn, mee met de pistenpatrouille. In het Franse skigebied Saint François Longchamp, het eerste skigebied in de Mauriene-vallei, worden beide mogelijkheden aangeboden.

Pisteur Grégoire Cholat-Namy in Saint François Longchamp. © WintersportFrankrijkGids.nl
Pisteur Grégoire Cholat-Namy in Saint François Longchamp. © WintersportFrankrijkGids.nl

Het is een stralend zonnige ochtend in maart als we in alle vroegte op pad gaan met ‘pisteur’ Grégoire Cholat-Namy. De 165 kilometer aaneengesloten skipistes van Le Grand Domaine, het gezamenlijke skigebied van Saint François Longchamp en Valmorel, liggen er strak bij. Medewerkers van de skiliftmaatschappij Labellemontagne schuiven nog wat sneeuw bij de instapplaats van de skiliften, verplaatsen wat netten en maken de liften klaar voor gebruik. Speciaal voor ons zetten ze de skiliften even aan, zodat we naar boven kunnen voor datgene waar we voor gekomen zijn: pistes inspecteren.

Wat doet een ‘pisteur’ eigenlijk? “We kijken of er onregelmatigheden zijn en openen de pistes”, vertelt Grégoire, die ook is aangesloten bij de Fédération Internationale des Patrouilles de Ski. In de zomermaanden organiseert hij visexcursies in het Canadese Quebec. In de winter is hij hier in de Franse Alpen te vinden. “Ik zocht nog iets leuks voor de wintermaanden. Dit is zeer gevarieerd werk. We moeten de lawinerisico’s inschatten, de pistes klaarmaken, we hebben het reddingswerk en we gaan natuurlijk ook skiën. Maar het reddingswerk vind ik eigenlijk het leukst.” Anders dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten hebben de Franse leden van de skipatrouille geen politietaken op de piste.

Je kunt niet zomaar bij de pistendienst aan de slag. Eerst moet je een skitest doen en daarna volgt een training in reddingswerk. Die wordt gegeven door het Rode Kruis of de brandweer. Aansluitend moeten de pistencontroleurs-in-spé nog 250 uur aan extra opleidingen volgen. Daarin leren ze onder meer over de gevaren van de bergen. Wie de opleiding met succes afrondt, krijgt een officieel diploma waarmee je in alle Franse skigebieden kunt werken. “De Franse en Zwitserse opleiding staan als zeer goed aangeschreven”, weet Grégoire.

Voor de pistendienst is elke dag weer anders

Samen met 17 collega’s, die verspreid over vier hulpposten in het skigebied werken, controleert hij ’s ochtends de pistes en komt hij de rest van de dag in actie als hulpverlener. “Geen dag is hetzelfde. Echt elke dag is anders.”

Het wordt tijd om de pistes te gaan controleren. De stoeltjeslift Lune Bleue bij het Office du Tourisme wordt speciaal voor de pistencontroleurs aangezet en we gaan naar boven. Er is verder helemaal niemand. We hebben het hele skigebied voor onszelf. Alleen dat al maakt het vroege opstaan meer dan de moeite waard.

Als eerste op de piste

We skiën door naar de Frȇne-stoeltjeslift en ook die wordt speciaal voor ons aangezet. We gaan de naastgelegen blauwe La Frène-piste controleren. Grégoire draait boven aan het pistenbord en zet de piste op ‘geopend’ en we beginnen aan de afdaling. De pistenmachine heeft de avond daarvoor z’n werk prima gedaan en de piste ligt er prachtig bij. We zijn de eersten op de piste en onze ski’s maken een schavend geluid op de opgevroren pistenribbels.

Een belangrijk deel van het werk van een pistencontroleur bestaat uit het terugplaatsen van borden en waarschuwingsnetten. © WintersportFrankrijkGids.nl
Een belangrijk deel van het werk van een pistencontroleur bestaat uit het terugplaatsen van borden en waarschuwingsnetten. © WintersportFrankrijkGids.nl

Her en der liggen wat grote ijsblokken op de piste. Uit zijn enorme rugzak, die gevuld is met een ijspickl, een veiligheidspakket, reddings- en hulpmiddelen, pakt Grégoire een grote hamer en slaat de brokken aan stukken. Even verderop staat langs de piste een opgerold waarschuwingsnet. Dat moet weer op de piste teruggezet worden om skiërs te waarschuwen voor een steiler stuk op de piste. We rollen het net uit zodat de tekst ‘ralentir’,  oftewel ‘vaart minderen’ goed leesbaar is. Met een paar ferme klappen met de hamer mag ik de paaltjes van het net in de piste slaan.

Het hele skigebied voor jezelf

We skiën verder, nog steeds door het compleet verlaten skigebied. Verderop zet Grégoire nog een paar pistenstokken recht en wordt er wederom een waarschuwingsbord op de piste geplaatst. De Frène-piste kan wat ons betreft weer veilig open. Dat geven we via de portofoon door aan de centrale van de pistenpatrouille. Daar wordt dan een knop omgezet waardoor op alle pisteninformatieborden in het skigebied een groen lampje bij de Frène-piste gaat branden.

Tijdens de pistencontrole heb je het hele skigebied voor jezelf. © WintersportFrankrijkGids.nl
Tijdens de pistencontrole heb je het hele skigebied voor jezelf. © WintersportFrankrijkGids.nl

We besluiten om ook de La Platière-piste te inspecteren en ook hier moeten wat veiligheidsnetten teruggeplaatst worden. Als we bijna onderaan de piste nog wat staan na te praten, verschijnt een stukje boven ons de eerste skiër. Hij stopt en aarzelt. Het pistenbord bovenaan gaf aan dat de piste geopend was, maar ja, hij ziet ook de pistencontroleur nog midden op de piste staan, met naast zich iemand in een rood skipak die lijkt op een skileraar. We besluiten alle twijfel voor hem weg te nemen en skiën naar beneden. Ook nu geven we weer een melding door aan de centrale. Dit deel van skigebied Saint François Longchamp is geïnspecteerd en kan veilig open.

Zelf in actie als pisteur

Wil je zelf ook wel eens meerijden in een pistenbully of ’s ochtends mee met de pistencontroleurs? Dan kun je in Saint François Longchamp even binnenlopen bij het Office du Tourisme. Daar geven ze je alle informatie over deze en andere activiteiten in het skigebied.

Bekijk aanbiedingen voor accommodaties in St. François Longchamp bij Snowtrex, TUI, Travelski, Booking.com, Summit Travel, Chalet.nl, TotallySnow en Sunweb. Hoger opgeleide singles kunnen bij Villavibes wintersportvakanties naar skigebied Saint François Longchamp reserveren. Boek ook alvast in het Nederlands je skiles bij een van de skischolen in Saint François Longchamp.

Mis geen enkel bericht. Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Deel dit met je vrienden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.